Jak skutecznie współpraca z rodzicami i lekarzem zaowocowała zwiększoną sprawnością fizyczną dziewczynki ,uczennicy gimnazjum
Opis i analiza w przypadku pracy z dzieckiem z epilepsją
Identyfikacja problemu Zajmę się tu uczennicą klasy I gimnazjum.O chorobie powiedziała mi już na początku roku, z zapytaniem czy może czynnie uczestniczyć w lekcjach i czy to jej nie zaszkodzi.Po rozmowie z rodzicami ustaliliśmy,że będzie ćwiczyć nie wykonując zadań,które mogłyby jej zaszkodzić oraz gdy czuje się źle i słabo.Rodzice wykazali się dużą znajomością tematu i dzięki ich pozytywnemu nastawieniu mogłyśmy dużo osiągnąć. Jednakże w tym wypadku są zbyt opiekuńczy co przdkłąda się na jej kontakty z rówieśnikami. Prowadzę lekcje wf w klasach I-III gimnazjum.W szkole jes 5 uczennic z epilepsją,z czego 1 ma całkowite zwolnienie lekarskie.Pozostałe osoby mają zwolnienia częściowe z przeciwwskazaniami do wykonywania niektórych ćwiczeń.Stale od momentu,gdy dziecko przychodzi do gimnazjum współpracuję z rodzicami tych dzieci.Wymagają one baczniejszej uwagi z mojej strony oraz znajomości udzielenia pierwszej pomocy i specyfiki choroby.
Geneza i dynamika zjawiska Epilepsja jest chorobą,której przyczyny nie zawsze bywają ustalone , szczególnie u dzieci w wieku dojrzewania. Z roku na rok liczba dzieci rośnie. Wspólnie z rodzicami i lekarzem podejmujemy decyzję o ich świadomym udziale w lekcjach wychowania fizycznego.
Znaczenie Udział dziecka w lekcjach wf ma ogromne znaczenie na jego rozwój psychoruchowy.szczególnie w tym okresie ,dzie mamy do czynienia z wielkim rozwojem cech motorycznych.Nie wolno tego okresu „przegapić”. Trzeba rozwijać ich wydolność,siłę woli, pracę w grupie,harmonię ruchu, gdyż jest to praca ku przyszłości. Wszystko co w tym czasie osiągnie i zrobi zostanie zapamiętane na dłużej.Szczególnie,że epilepsja wiąże się też z problemami psychicznymi i emocjonalnymi dziecka(nieśmiałość.brak pewności siebie,lęki, zwiększona wrażliwość).
Prognoza Negatywna- W przypadku nie podjęcia żadnych działań, sprawność ruchowa dziecka nie rozwijałaby się , a w konsekwencji wystąpiłby jej spadek. Pozytywna – Dziecko odpowiednio umotywowane i z poczuciem pełnego bezpieczeństwa i wsparcia ze strony nauczyciela i rodziców będzie rozwijać swą sprawność ruchową, a tym samym wzrośnie poczucie wiary i pewności siebie. Oraz świadomość ,że choroba ta nie czyni osoby niesprawną i odrzuconą(samotną).
Propozycje oddziaływań • Rozmowa z dzieckiem • Wysłuchać co czuje i czego potrzebuje • Streścić jego punkt widzenia • Zaproponować rozwiązanie(np. kiedy źle się czuje i nie może czegoś wykonać lub mu nie wolno mówi stop.To samo czyni nauczyciel:stop,tego nie będziesz robić,za to może wykonać zadanie zastępcze) • Motywacja- każdą,nawet małą rzecz a pozytywną chwalić i zauważać(np. zrobiłaś to świetnie,brawo. Ładnie się zachowałaś w tej sytuacji) • Ocena – zgodnie z PSO • Współpraca z rodzicami i psychologiem
Efekty działań Nasz praca przedkładała się na wyniki uczennic,przde wszystkim na ich postępy.Wszystkie miały lepsze wyniki naiż na początku roku i w ubiegłych latach.Lepiej współpracują też w grupie.Są lubiane i doceniane.Potrafią podporządkować się regułom gry.Uczestniczą czynnie i świadomie w lekcjach wf. Agnieszka po roku współpracy jest osobą zaangażowaną we wspólne działania w klasie.Potrafi bronić swojego zdania. Posiada wysoką sprawność ruchową,akceptuje siebie i swoją chorobę.
Katarzyna Dudziak
|